• 1 Een rood kruis door 'Project X Nootdorp'
  • 2 Jumbo Anemoonstraat dicht door wankele overkapping
  • 3 Gewonde na val van hoogte Elandstraat
  • 4 Scooterrijder gewond na botsing met vrachtwagen
  • 5 Brand verwoest meerdere bedrijven aan de Steenplaetsstraat
  • 6 Balkonhekjes zorgen voor schokkende ervaringen Herman Costerstraat
  • 7 Bestuurder door brandweer bevrijd na crash A4
  • 8 Ravage na botsing vrachtwagen tegen boom
  • 9 O ja, we zijn nog wat vergeten Naaldwijkseweg

Welkom op de mobiele website van Regio15.nl. Heeft u een tip? WhatsApp ons op 06-15151502 of bel naar 070-7373112

WhatsApp Logo 8

  • Live
  • Tiplijn
  • Social Media
  • Over Regio15

De Regio15 tiplijn!

Zet ze in uw telefoon, de Regio15 tiplijnen!

Voor uw tips over incidenten in de regio Haaglanden kunt u ons telefonisch bereiken op:

070 - 73 73 112


En via WhatsApp tekstberichten op:

06-1515 1502


Namens de redactie van regio15: hartelijk bedankt voor uw tips !

Social Media

Regio15 is zeer actief te volgen op Social Media.

Via het Twitteraccount @regio15 wordt 24 uur per dag en 7 dagen per week live verslag gedaan van incidenten in de regio Haaglanden.

Daarnaast is Regio15 te volgen op Facebook. Alle informatie die op Twitter wordt geplaatst, komt automatisch op Facebook. Maar ook extra berichten en achtergrond informatie wordt door de redactie geplaatst.

Like ons op Facebook en volg ons op Twitter en u ontvangt het laatste nieuws in uw timeline!

Wat is Regio15 ?

Regio15 is een nieuws website die verslag doet van het werk van de hulpverleners in de regio Haaglanden (Regio15). Zoals het werk van o.a. politieagenten, brandweermannen en ambulancebroeders.

Regio15 werkt met een groot aantal freelance fotografen die verspreid door de regio wonen en kan daarom vrij snel verslag doen nadat de hulpdiensten ter plaatse zijn.

Naast de website is Regio15 zeer actief op Social Media, zoals op het Twitteraccount @regio15 en op Facebook

  • Een rood kruis door 'Project X Nootdorp'

    Een rood kruis door 'Project X Nootdorp'

  • Jumbo Anemoonstraat dicht door wankele overkapping

    Jumbo Anemoonstraat dicht door wankele overkapping

  • Gewonde na val van hoogte Elandstraat

    Gewonde na val van hoogte Elandstraat

  • Scooterrijder gewond na botsing met vrachtwagen

    Scooterrijder gewond na botsing met vrachtwagen

  • Brand verwoest meerdere bedrijven aan de Steenplaetsstraat

    Brand verwoest meerdere bedrijven aan de Steenplaetsstraat

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Prioriteiten

Als de brandweer moet uitrukken krijgen zij voor elke uitruk een prioriteit aangewezen; afgekort 'prio'.

In de prioriteitenschaal is wettelijk vastgelegd wat de bevoegdheden van de brandweer op dat moment zijn. Wanneer mag er met optische en akoustische signalen gereden worden, welke verboden mogen genegeerd worden, en welke bevoegdheden zij hebben staat allemaal vast. Door een priostatus mee te geven weten zij gelijk met welke regels en bevoegdheden zij te maken hebben.

De afkorting prio betekent niets anders als prioriteit. Maar wat is het verschil tussen een prio 1, een prio 2 of een prio 3 ? Wanneer mag de brandweer wel met optische licht- en akoustische signalen rijden, en wanneer niet?

Prio 1
Een prio 1 is een uitruk waarvan de centralist(e) op de alarmcentrale vindt dat er sprake is van een dringende taak. Onder een dringende taak wordt verstaan, 'een taak ter voorkoming of beƫindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat'. In bijzondere gevallen kan het redden van dieren ook een dringende taak zijn.

De uitrukkende voertuigen hebben bij een prio 1 toestemming om zich met optische- en akoustische signalen als voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven. De hoogste leidinggevende (op de tankautospuit is dat de bevelvoerder) kan altijd beslissen om niet met een prio 1 te rijden. Dit moet hij echter wel aangeven aan de Regionale AlarmCentrale (RAC).

Prio 2 (Overige meldingen)
Een prio 2 is een uitruk zonder dringende taak maar waarbij het wel noodzakelijk is dat de brandweer ter plaatse komt. De brandweer rijdt dan niet met optische- en akoustische signalen maar ze hebben van de minister wel een aantal vrijstellingen gekregen. De bevelvoerder kan indien nodig gebruik maken van deze vrijstellingen om de werkzaamheden uit te voeren (bijvoorbeeld het parkeren op een fietspad of het gebruik van een busbaan). De bevelvoerder is op basis van kennis, inzicht en bekendheid bevoegd om de prio 2 te veranderen naar een prio 1 (dan wordt het een dringende taak). Dit moet hij dan echter wel altijd melden bij de Regionale AlarmCentrale (RAC)

Prio 3
Een prio 3 is een uitruk zonder enige noodzaak maar waar  wel de expertise van de brandweer nodig is. De brandweer rijdt dan niet met optische- en akoustische signalen, en heeft geen vrijstellingenen gekregen.

Omdat het voor de brandweer praktisch niet mogelijk is om geen verkeersovertredingen te maken, heeft Brandweer Haaglanden ervoor gekozen om deze prioriteit niet te gebruiken in de regio. Zo zou met prio 3 de brandweerwagen netjes in een parkeervak geparkeerd moeten worden en niet op de rijbaan mogen blijven staan, wat in de praktijk meestal niet anders kan.