Automobilisten negeren rood kruis A13

Den Haag - Twee bestuurders van respectievelijk een grijze Mazda 626 GLX en een grijze Toyota Avensis dachten zonder problemen een afgesloten rijbaan te kunnen gebruiken...

Op de A13, tussen de afslag naar de Laan van Delfvliet en het viaduct over de de Laan van Hoornwijck, stond een defecte vrachtwagen op de vluchtstrook. Om deze veilig te kunnen repareren en desnoods af te slepen, werd de rechter rijstrook afgesloten. Dit wordt gedaan om de monteurs en bergers genoeg werkruimte te geven. Aan het begin van zo'n afzetting is een rood kruis boven de weg geplaatst. Dit rode kruis hangt altijd minimaal 200 meter voor het begin van de afzetting boven het wegdek.

De mensen die aan de truck werken worden beveiligd door een IM-ploeg die de rijbaan afsluit door middel van een TMA (truck mounted attenuator) ook wel botsabsorber genoemd. Deze botsabsorber kan een botsing tot 100 km/h opvangen, en zo voorkomen dat mensen door een afzetting heen rijden en in het ergste geval een berger of wegwerker doodrijden.

Deze botsabsorber wordt op zijn beurt ook weer beveiligd door andreasstrips. Deze strips worden op het wegdek neergelegd om bestuurders de 'laatste waarschuwing' te geven voordat zij daadwerkelijk tegen de botsabsorber aan rijden

Deze maatregel geldt voor een ieder die over de snelweg rijdt. Maar sommige bestuurders denken hier heel anders over.

Twee bestuurders van respectievelijk een grijze Mazda 626 GLX en een grijze Toyota Avensis dachten dat deze maatregel niet voor hen gold en reden faliekant over de afgesloten rijstrook heen. Vlak voordat zij de botsabsorber tegen kwamen reden zij over de andreasstrips heen, wat ze 'wakker schudde' en naar de goede rijstrook hielp. Hun plotselinge uitwijkactie veroorzaakte wel weer bijna een aanrijding....

Het was eerder die dag al wel fout gegaan op de A15 t.h.v. het Vaanplein.

Video: Ruben van Essen

w foto 1

w foto 3

w foto 2

w foto 4

w foto 5

w foto 6