De rangen op het voertuig

De rangen van de personen in de engines (TASsen) zijn (ongeveer) als volgt:

Fire Fighter I - Brandwacht 2

Fire Fighter II - Brandwacht 1

Engineer - HBT (inclusief chauffeur / pompbediener)
Een Engineer doet hier veel meer zelf aan onderhoud / bijhouden van de voertuigen. Naast de al eerder genoemde liefde voor en vertroeteling van het voertuig doen ze klein onderhoud zelf.

Captain - Bevelvoerder
Een Captain is dus ook een Engineer geweest. Dat wil zeggen dat hij ook Chauffeur / Pompbediener is geweest. Hij weet dus erg goed wat de Engine wel en niet kan.

Door de ogen van een chauffeur - pompbediener

Even vanuit het standpunt van chauffeur-pompbediener bekeken....

Hoge druk kennen ze hier niet; alleen lage druk. Bij het inschakelen van de PTO voert de pomp de druk automatisch op tot 130 psi (zo'n 9 bar); de engineer kan daarna omhoog of omlaag gaan in druk m.b.v. tiptoetsen. De nozzles kunnen ingesteld worden; behalve voor een brede of gebonden straal kan de straalpijpvoerder met een draairing ook de doorvoer ('flow') regelen (in gallons per minute). Op die manier proberen ze de waterschade binnenshuis nog een beetje te beperken.

Er wordt gewerkt vanaf brandkranen of met 'water tenders' (tankers); open water kennen ze nauwelijks, want het is hier zo droog als het maar zijn kan. Een slootje op de hoek is dus niet zomaar gevonden.

DSC01801
Voorbeeld van een watertender

De pompbediening op de autospuit zit bij allemaal links opzij; net achter de cabine. Omdat de wegen hier veel breder zijn is dat geen probleem; ik heb ze uitgelegd dat ze bij ons midden achter zitten i.v.m. de kleine/smalle straten. Hun ladderrek klapt bijvoorbeeld ook opzij; en rolluiken kennen ze niet (het zijn kleppen die je openklapt); dat zou bij ons niet handig zijn !

Er liggen achterop een paar lengtes klaar, met straalpijpen erop (de zogenaamde pre-connects). Daar wordt de eerste aanval mee ingezet. Haspels met hogedruk kennen ze dus niet; op sommige engines zitten wel haspels; maar dat is ook lage druk en bedoeld voor een klein grasbrandje e.d. Op sommige engines zit een kleine extra pomp; waarmee ze rijdend kunnen blussen (dus: de PTO niet voor in hoeven te schakelen). Ook dat is bedoeld voor buitenbrandjes.

HV gereedschap zit er nauwelijks op; hoogstens een combischaartje en een hydraulische deurforceerder. Voor de rest komt de 'truck' (ladderwagen); daar zit het grotere redgereedschap op. De truck zelf heeft ook een pomp en een dubbele cabine; en kan dus als zelfstandige bluseenheid optreden.

Als ze met toeters en bellen rijden ('code 3') hoort het verkeer in hun ogen aan de rechterzijde van de weg stil te gaan staan; zowel in de rijrichting als in de tegenovergestelde richting. Zelf rijden ze dan zo links mogelijk tegen de wegas aan; over 'tegen het verkeer inrijden' wordt helemaal niet moeilijk gedaan.

De sirenes worden bediend met voetpedalen; als de zaak aanstaat kan de chauffeur met een pedaal de growler bedienen (het 'jank geluid'); zowel de bevelvoerder als de chauffeur kunnen ook de grote toeter ('air horn') bedienen. Op de lange rechte stukken blijven ze van de voetpedalen af en valt de sirene dus na verloop van tijd stil.

Ze onderscheiden sirenes (electronisch); growlers (de ronde, mechanische sirenes voor op de bumper; vergelijkbaar met onze oude BB-sirenes) en sinds kort ook 'rumblers'. Het laatste is een subsonisch ding die de auto's voor je in trilling brengt; op die manier willen ze de aandacht trekken van mensen die de stereo voluit hebben staan.

DSC02047
De growler; midden voor op de bumper

Of er al dan niet met toeters en bellen gereden wordt, ligt niet zo strak vast als bij ons. Er zijn wel richtlijnen voor; maar ik krijg de indruk dat er voor elk wissewasje 'code 3' gereden wordt; en dat niemand daar verder mee zit.

Op heel veel verkeerslichten in Temecula zitten Opticom ontvangers; op of in de zwaailichtbalken zitten Opticom zenders. Als ze met toeters en bellen rijden, worden op die manier zoveel mogelijk de verkeerslichten op groen gezet.

Engine - foto's

Foto's van de buitenkant van Engine 12:

Rechterkant:
P0913004
Achterkant:
P0913008
Linkerkant:
P0913010
Detail naast pomppaneel, voor de chauffeur / pompbediener (Engineer)
P0913014
Pomppaneel:
P0913016

Engine - TAS = Zoek de tien verschillen

Brushfire
De Engines en Crew zijn uitgerust om zowel Brushfires (duinbranden en erger) aan te vallen zowel als Structurefires (gebouwen).
De Firefighters hebben verschillende pakken voor Brushfires en Structurefires. Dat is dus voor iedereen twee pakken. Bij het uitrukken naar een Medic oproep, geen uitruk pak aan. De Amerikanen zijn formeel / netjes. Iedereen moet zijn kazerne blouse bij zich hebben om aan te kunnen trekken in het geval van boodschappen doen. Aan de andere kant, Medic calls kunnen in T-shirt

Icebox
In elke Engine zit een koelbox met veel flessen water en ander vocht, afgevuld met ijs. Uitrukken met temparaturen boven de 30oC heeft wel wat extra vocht circulatie tot gevolg.

Seatbelt
In de voertuigen hier zitten ook veiligheidsriemen, het grote verschil met die in Leidschendam-Voorburg is, is dat ze gebruikt worden!

Intercom
Zie andere weblog(s)

Hoge druk
De voertuigen in Temecula zijn alleen uitgerust met 'lage' druk. Alleen flexibele slangen die standaard een druk krijgen van 150 Psi (10.3 Bar).

Extra motor / pomp
Naast het kunnen pompen met behulp van de hoofdmotor, zit er op de Engine ook een aparte motor die gebruikt kan worden om water te pompen. Op die manier kan er tegelijkertijd gereden en geblust worden.

HV gereedschap
HV gereedschap is niet aanwezig op de Temecula Engines. Dit is aanwezig op de Truck.

update 2007-09-17:

Chemie pakken
Chemie pakken zitten niet op de Engines, alleen op de HazMat (Hazourdous Materials) wagens.

Pompluik
Bij ons zit er achter op de voertuig een luik met daarachter de bediening van de pomp. Zoals goed op de foto's te zien is, de bediening van de pomp zit links in het midden van het voertuig. Aansluitpunten zitten aan beide kanten van het voertuig. Pre-connected slangen zitten achterop het voertuig.

Waterkanon
Het waterkanon zit bij de Engines op het dak, net als bij ons. Echter het waterkanon op de Engines is ook pre-connected, dat wil zeggen dat het vanaf het dak gebruikt kan worden. Het water kanon kan ook van het dak gehaald worden en op de grond gebruikt. Daar gaat dan wat opstel tijd in zitten.

Wielblokken
Standaard procedure is hier dat de Engineer na het opstellen van het voertuig een wielblok achter of voor een van de achterwielen zet. In het platte Nederland voegt dat niet veel toe. In Temecula en omgeving is het een heel stuk minder vlak.
Side story: Gisteren kwamen diverse Engineers ter sprake en hun gemaakte schades. Het toppunt was wel een Engineer die schade gemaakt had terwijl hij NIET in het voertuig zat. Zijn voertuig was op een of andere manier de heuvel afgegaan en met 30 Miles / uur enige schade veroorzaakt.

High Idle
Ter plaatse en bij het uitstappen gaan de motoren in verhoogde stationair stand. Dit is voor de voertuig verlichting, het aan de gang houden van de Airco's etc.