Station 33; woningbrand Palm Desert

Tijdens de inzet van de gaslucht dispatched naar een woningbrand, gaan we nu eindelijk met de truck het dak openzagen ?

Het blijkt dat de woning op een steenworp afstand bevindt van station 71, de engineer (geen captain) schaalt na aankomst op naar 3 engines. Aangekomen en de tiller moet door kronkel weggetjes het appartementen complex op. Ongeloofelijk hoe zo'n bakbeest door deze straatjes komt.

Ter plaatse blijkt het te gaan van een appartmenten complex van niet de rich and famous maar meer van de bediendes van deze forbes lijst rakkers. Veel Mexicanen die geen woord Engels praten aiiiiii aiaiiiii. Eenmaal onderaan de trap van het appartement bleek de brand inmiddels uit te zijn en de sprinkler zijn werk te doen. Het water kwam via de tuindeur op de begane grond ons tegemoet. De truckies hebben met keggen de sprinkler gesmoord.

Oorzaak: roken in de toilet / douche ruimte en het peukje in de prullenbak deponeren. Gevolg: de badkamer uitgefikt waardoor de sprinkler in de slaapkamer is geactiveerd = brandweer. Wij krijgen de opdracht om alle plafonds open te maken om te bekijken of de brand tussen het plafond is geslagen. Na de brand in Temecula heb ik al aardig de slag te pakken en beuk in no time samen met mijn partner gaten in het plafond. Resultaat veel nevenschade, maar dat krijg je van hout skelet bouw.

Niets gevonden; en daarna start de salvage operatie die alleen truckies mogen doen vanwege de speciale opleiding (huh) kortom zeiltjes spannen etc. De meneer van de salvage company geeft opdracht om de toiletpot te verwijderen zodat zijn mensen makkelijk het water in het riool kunnen trekken. Nou wij braaf een toiletpot van de vloer gerukt, helaas pindakaas een opstaande rand.....gewoon wegslopen, want de klant is koning.

Overigens de bewoner drinkt een overbekend bier uit Nederland waarvan ik de naam op deze weblog niet kan noemen vanwege reclame technische redenen, maar dit terzijde.

Na alle troep en meubilair eruit danwel verplaatst naar andere kamers zijn wij terug gegaan alwaar de bemanning van de ambulance een heerlijke spaghetti maaltijd hadden klaargemaakt, die erin ging als de brandweer.

Station 7; PSA

We worden 'code 2' (prio 2) gestuurd voor een 'PSA'; public service assist.

Het gaat om een oudere en stevig gebouwde dame; die op de grond zit maar niet meer in haar stoel kan komen. De bemanning van de autospuit helpt haar.

Zo; wij verdienen ons geld wel vandaag, qua gemeenschapsgeld....

Station 33; gaslek

De truck 33 is inmiddels terug gekomen en vlak daarna gaat het alarm voor een gaslucht in een nagelstudio. Truck en Engine 33 gaan op weg.

Eenmaal ter plaatse ruiken wij een heftige gaslucht. De captain van de truck besluit om het kleine winkel centrumpje te ontruimen. Samen met mijn partner dit ook gedaan, gezien de omvang en aantal mensen aanwezig werd er opgeschaald naar 4 extra engines. Dit geeft toch wel een kabaal als dit aankomt rijden.

Wat heel erg prettig is dat je niet struikelt over de politie agenten. Dit is mij al eerder opgevallen die laten zich niet zien bij brandweer optreden. Bij navraag blijk dat de politie wel massaal komen als er kinderen bij betrokken zijn volgens de bemanning ??

Any way ik heb mij nuttig gemaakt met ontruimen. Inmiddels door de ontruiming waren we er achter gekomen dat de gaslucht afkomstig was van twee winkels verderop een soort diner die overigens dicht was(?) Door de rondomverkenning waren wij aan de achterkant reeds langs verschillende gasmeters gelopen, waarvan die van de diner op volle toeren liep.

Deze met toestemming van de captain dicht gezet. Inmiddels probeerden de engine crews via de voor- en achter kant toegang te verschaffen tot de diner. Na verloop van tijd waren de engine crews er achter dat er ook dievenklauwen op de deuren zitten in de VS....

Gered door de gong, er is een woningbrand in Palm Desert, de truck moet erheen. Wij als een speer ervandoor. Hoe het is afgelopen.... ? Met een sisser waarschijnlijk, ik heb geen boem gehoord.

Later op de kazerne had men de indruk dat de diner wegens financieele problemen was gesloten......en als de economy drops, fires increase (eerste brandweer wet)

Station 33; Mexicaans lunchen of niet ?

Met de truckies ingestapt voor een tourtje door Palm Desert, prachtige oase in de woestijn met hele dure golfbaantjes, private clubs en dure huizen / auto's.

Bij de mexicaan aangekomen en uitgestapt, en toch tot de constatering komen dat het wel warm is rond 12:00 uur. Zo nu en dan stopt de conversatie, in het restaurant, van mijn gastheren omdat de aandacht wat afdwaald naar het......plastic fantastic ....bumper werk, wat wel grappig is.

Totdat de captain een opmerking maakt van ik hoop dat we nu rustig kunnen eten; en bam twee minuten later rennen we naar de tiller (stond ver weg) en volg het advies op mijn broek uit te trekken en met mijn blote benen in mijn pak te gaan. Dat is razensnel gegaan, want het asfalt onder mijn sokken was verschroeiend heet !

Wij op weg naar een verzorgingstehuis met demente bejaarden voor een automaatje. De tiller is als eerste ter plaatse en de captain vraagt mij mee te lopen en de rest (2) moest een omtrekkende beweging maken naar de achterkant van het complex.

Na wat wandelen door de gangen van het tehuis werden we opgevangen door de directrice die het brandalarm vanwege het geluid al reeds had gereset. Fijn om te weten dat hier in California ook de "doodstraf" op staat. De captain was niet blij en vertelde met niet mis verstaande woorden (netjes) dat hij geen happy camper was, waarnaar een juridische discussie ontstond die ik vanaf de zijlijn volgde.

Wat wel opvallend was dat ik een relatief nieuw gebouw een prehistorische brandmeldinstallatie zat die door de directrice dusdanig mishandeld was dat Perris dispatch er gek van werd. De captain gaf opdracht tot het lopen van brandwacht rondes, en informeerde dispatch.

Wij weer onderweg, wat opvalt dat mooie dames zwaaien naar de tiller en steevast met honk honk worden begroet. Geweldig die koptelefoons, als ik een tape recorder had kon ik een boek schrijven over de opmerkingen en verhalen.

Onnodig te vertellen dat we 30 min later weer voor de deur stonden.........