Bosbrand in Bear Valley; the Butler 2 fire

Tijdens onze ritten heen en weer rond station 7 ziet onze engineer Jeremy wat rook op een helling; zo'n 75 kilometer verderop. Eerst twijfelen we nog; na een uurtje niet meer, want inmiddels stijgt een enorme rook kolom op. Zie voor een satellietbeeld: http://earthobservatory.nasa.gov/NaturalHazards/natural_hazards_v2.php3?img_id=14523

Het wordt een 'fed fire' genoemd; brand op het terrein van de federale overheid. En die zijn blijkbaar nogal eigenwijs, want het CDF wordt nog niet opgeroepen.

Volgens de jongens is het een bos met gortdroge dennenbomen ('pine'); waarvan zo'n 40% dood is door een besmetting met een bepaalde kever soort. Later die dag horen we dat Todd Williams de vlammen kan zien; op tientallen kilometers afstand dus !

Het schijnt een 'restart' te zijn van een brand 2 weken geleden; toen als gevolg van een bliksem inslag. Dat was de 'Butler fire'; deze is dus 'Butler 2'...

Als we later die nacht uitrukken voor medical calls zien wij ook duidelijk de vuurgloed. Een mooi gezicht; maar een forse brand dus. Die gaan ze niet zomaar uitkrijgen....

http://inciweb.org/incident/989/
http://www.bearvalleynews.com/bvn%20Butler2.htm
http://www.pe.com/localnews/inland/stories/PE_News_Local_B_bbutler15.3fb02a2.html

Update 2 dagen later: De Butler 2 brand heeft zich in de afgelopen dagen flink uitgebreid; van 1.400 acres op de 14e tot 14.000 (56 vierkante kilometer) nu. En de wind is behoorlijk toegenomen vandaag; dus dat belooft nog wat...

Zie http://abclocal.go.com/kabc/story?section=local&id=5659734 en klik dan op het filmpje rechts; daar zie je ook het grote DC10 blusvliegtuig die in één keer 12.000 gallons (zo'n 45.000 liter) 'fire retardant' op de brand kan dumpen. Dat zijn de stevige blusvliegtuigen....

Het is een moeilijke brand omdat hij hoog in de bergen woedt; met steile hellingen, weinig wegen, en veel wind. Bovendien bestaat de bebossing daar dus uit gortdroge naaldbomen.

Op een gegeven moment vermoedt men dat ze 'Big Bear city' gaan verliezen; een stad van zo'n 15.000 inwoners. Dat kan je je toch niet voorstellen....

We zien de brand duidelijk vanaf hier. Je hebt het idee dat een grote onweerswolk boven de bergen hangt; zo groot is de rookkolom. En dan heb je het dus over 75 mijl verderop !

Zie http://inciweb.org/incident/pictures/full/989/0/ voor een foto van de rookpluim.

Volgens inciweb zijn er 66 'hand crews' ingezet; dat zijn dus die bussen met gevangenen. En elke handcrew is 15 man/vrouw groot.... Zie voor een voorbeeld deze video

Op de inciweb web site staat 4 dagen later het volgende te lezen:

Resources on Scene--69 hand crews, 164 engines, 17 helicopters, 12 fixed wing aircraft,8 dozers, and 28 watertenders.

Hand crews zijn 15 man; engines 4 man.

Dan heb je het dus over 1035 man 'hand crews' (dat zijn die gevangenen, zoals bijvoorbeeld het Oak Glen kamp); 656 man op de autospuiten; en dus 169 autospuiten.

Het zijn forse branden; maar er wordt dus ook even fors ingezet...

Station 12; uitrukken en niet uitrukken II

Vanmorgen / vanmiddag met de nieuwe ploeg de Engine schoongemaakt. Hij is niet alleen gewassen en afgespoeld, maar ook in de wax gezet. Zoveel liefde voor een voertuig heb ik nog niet eerder gezien. Ondanks deze regelmatige vertroetelingen wordt ze de ondankbare bitch genoemd. Volgens mij heeft ze, de Engine, meer behoefte aan vertroeteling...



Vanmiddag toch nog meerdere uitrukken, het klinkt mooier dan dat was.

We wilden net gaan sporten nadat er een hele tijd niets was, en inderdaad op dat moment een uitruk. We hadden onze sportkleren al aangetrokken, dus dat gaf weer wat extra 'excitement'.

Brushfire
We worden gealarmeerd voor een Brushfire, echter voor we de kazerne uit zijn, wordt het een Medic.

Medic - moeilijkheden met ademhalen
Op een kantoor heeft een vrouw problemen met ademhalen. Ze is misschien allergisch voor mango en die heeft ze misschien gegeten. Haar tong en keel zijn opgezet. De ambulance broeders zijn er ook vrij snel. Zij nemen haar mee naar het ziekenhuis.

TC - highway
Op de vluchtstrook staan twee auto's. De bumper van de voorste ziet er wat krom uit. De passagiers uit het voorste voertuig, een moeder met jong kind dat net een check-up gehad had, staan naast de weg. Dit is meer een social call dan iets anders. Moeder en kind krijgen een flesje water van me. Zo gauw er een motor agent aankomt, gaan wij er weer vandoor.

TC - in de stad
Terugrijdend naar de kazerne worden we doorgestuurd. Een aanrijding in de stad. Er staan zo'n vijf auto's langs de kant. Samen met de Medic wacht ik bij de Engine. De Firefighter doet 'triage'. Hoeveel mensen hebben onze hulp nodig? NUL. Dat was wederom kort.

De TC's zijn negen van de tien keer niets..... 'Jammer'

Op de terugweg van de deze TC naar de kazerne gaat het niet helemaal goed met de engine van de Engine. Toerental gaat naar max, maar we willen stoppen voor het verkeerslicht. De engineer schrikt erg, maar we maken gelukkig geen brokken.
We blijven eerst midden op de weg staan, maar later wordt er toch besloten de wagen weer vooruit te krijgen. Met behulp van de politie die toevallig in de buurt is, kan de Engine de meest rechter rijstrook gaan gebruiken. Om de hoek wordt nog even onder de motorkap gekeken, en besloten om het voertuig buiten dienst te zetten. We rijden langzaam naar de kazerne. Daar aangekomen komt Engine 17 ook aan, zij mogen nu de uitrukken doen. Van deze uitruk vrije tijd maak ik onder andere gebruik om even te douchen. Gelukkig is het me nog niet vaak overkomen, maar ik heb een hekel om zsm af te moeten drogen en aan te kleden.
Het is nu 18:30 de Engine 12 kan weer in dienst, weer 1.5 uur geen uitrukken. Engine 17 is ondertussen wel weg geweest.

Station 84: medical call

We worden naar een trailer park gestuurd; hier wonen de wat minder gefortuneerde amerikanen. De melding is 'medical; fall' oftewel iemand die gevallen is.

Eenmaal ter plaatse blijkt er een 90 jaar oude man op de grond te liggen; en hij is er niet zo best aan toe. Aanspreekbaar is hij niet; hij ligt alleen maar te rochelen.

Onze paramedic gaat dus snel aan het werk. Maar wat aardig is: ik word ook aardig aan het werk gezet. Hartmonitor in orde brengen inclusief het gereedmaken van de plakkers; de 'pulse-ox' meter aansluiten, infuuszakken klaarleggen etc. Al met al een leerzame ervaring.

De patient wordt inmiddels voorzien van zuivere zuurstof en er worden infuusnaalden ingebracht. De ambulance is inmiddels ook ter plaatse; ondanks de verschillen tussen de 2 diensten wordt er goed samengewerkt.

Met zijn vieren tillen we de patient de trap af en wordt hij op de brancard gelegd; waarna AMR hem naar het ziekenhuis brengt.

Daarna blijven we nog ruim 45 minuten wachten. De vrouw is namelijk stekeblind en sterk hulpbehoevend; die kunnen we niet alleen achterlaten. Uiteindelijk komt de politie ter plaatse; en gaat verder met het zoeken naar familie of kennisen die de zorg voor de vrouw op zich kunnen nemen.

Station 73; ongelovelijk

Het heeft even geduurd eer ik wat aan het weblog kon toevoegen, maar dat heeft zo zijn oorzaken.

Wij, Hans en ik, zitten zoals jullie gelezen hebben op station 73. Op zich een rustig station met af een toe een uitschieter werd ons verteld. Nou, die uitschieter hebben we gehad in de vorm van een geweldige woning brand (verslag Hans). Doordat het zo'n drukke dag was gister heb ik helaas mijn rit als chauffeur op de truck niet kunnen maken, Ik zou zowel voor als achter het stuurwiel mogen bedienen, maar goed; het brandje wat daarvoor in de plaats kwam heeft het meer dan goed gemaakt.

Vandaag hebben Hans en ik gewisseld van voertuig en mag ik met de engine (autospuit) mee.

Na twee loze meldingen (ja, die kennen ze hier ook) en wat ambu ritten werd het stil. Mooie gelegenheid voor de bemanning om boodschappen te gaan doen voor het middag eten. Ze hadden het idee om die hollander eens te trakteren op echt mexicaans eten en hem de vlammen uit de bekende achter uitgang te laten vliegen.

Nu mag ik zelf graag eten maken en ben dol op heet tot zeer heet eten, wat resulteerde in 2 zwaar transpirerende amerikaanse collega's, waarbij dus wel vlamverschijnselen waar te nemen waren. Operatie mexico was dus mislukt.

De captain heeft beloofd dat ik vandaag toch nog even achter het stuur van de truck plaats mag nemen, maar bij terugkomst op de post bleek deze letterlijk door zijn hoeven te zijn gezakt. De monteur is gewaarschuwd, maar dat kan nog wel even op zich laten wachten; misschien is er later op de dag nog een mogelijkheid.

Straks valt de avond en als het gaat zoals gister bij Hans, dan staat me nog wat te wachten.