Station 33; Palm Desert

Vanmochtend, om 7:00 uur opgehaald..........nou nee toch is het wat later gekomen de CDF fire fighters praten graag en willen heel snel tam tam uitwisselen dus het kan even duren voordat ik station 73 ga verlaten.

Uiteindelijk staat Rob voor de deur en Todd William idem dito incl met de al reeds opgehaalde en om 06:00 naast haar bed staande Irene. Any way eindelijk op weg.

Nog even de oude bemanning, voor sommigen was het vandaag weer een teleurstelling want ze (2) mochten weer niet naar huis (5 dagen dienst!)en de nieuwe de hand gegeven en bedankt voor de gastvrijheid. Die gastvrijheid, overgens waar je ook komt, op de stations geweldig is.

Trip door de desert is mooi, buiten loopt de temperatuur al flink op naar de 40C, Irene afgezet op 86 en daarna mij bij de "rich and famous" in Palm Dessert station 33 gedropt. Rijk want dit is naast Hollywood de tweede samenscholing van rijken en oud presidenten in de US. Veel Forbes top rankers hebben hier een winter huis (zomers is het te warm); de ppulatie neemt in de winter met 50% toe. Ook veel plastic fantastic hier door de vele plastic chirugen die hier zijn neergestreken.

Inleiding in de station en voertuigen gekregen, bad luck de engine 33 is voor de bosbrand in Bear Lake 50 mijl naar het norden opgeschoven en ik moet het weer doen met een plaats als truckie op de tiller ladder. Begin het steeds meer te waarderen de tillers. Het loopt al tegen lunch en ik mag het zeggen, Mexicaans dus, wat iedereen tevreden stemde.

Station 73; uit de bocht gevlogen ?

Na het onbijt niet eens de kans gehad om mijn spullen te checken de truck moet eruit voor een intern brandalarm, omdat de engine is ingezet. Ik merk een groot verschil tussen de chauffeur van de engine en nu van de truck. Ondanks zijn lengte wordt er behoorlijk door gescheurd door de ochtendspits. Ook hier gebeurt het wel eens dat het opgegeven adres niet gevonden kan worden. Navraag bij dispatch levert geen nieuwe informatie op. Na wat zoekwerk blijkt een nieuw pand te staan op de grens van Murietta en Temecula, op Murietta's grondgebied; de installateur van de brandmeld installatie heeft een verkeerde plaats opgegeven. Aangezien dit gebied enorm aan het uitbreiden is, lopen deze gegevens wel eens achter met de werkelijkheid.

Eindelijk de juiste lokatie gevonden en omdat de vlammen er niet uitslaan was de rest al naar huis getuurd. E.e.a. doorgeven en verzocht voortaan de gemeentelijke brandweer van Murietta te waarschuwen. Deze staat los van het CDF, of zoals het nu heet CALFIRE. Net terug op de kazerne en het alarm gaat weer voor het zelfde adres. Bericht om Murietta te waarschuwen is kennelijk niet begrepen...?

Tijdens de rit horen we van de tiller chauffeur achterop via de koptelefoon schreeuwen "holy sh*t it is going to tip over" in een bocht. Eenmaal aangekomen bleek het weer een vals alarm te zijn. Op de terugweg kregen we in de gaten dat de tiller een ander rijgedrag heeft. De tiller word neergezet in de schaduw op een parkeerplaats. Eenmaal uitgestapt zagen we de tiller overhellen naar rechts. Geen wonder dat de tiller chauffeur achter zich rot geschrokken was in de bocht. `Ter plaatse wordt geprobeerd om de lucht vering te repareren.

Uiteindelijk zijn we heel zachtjes en al hobbelend naar de kazerne terug gegaaan. Op de kazerne bleek het probleem groter dan verwacht en zijn de engineers ondeweg om het e.e.a. te repareren. De HV en andere spullen zijn inmiddels over geladen in de USAR truck zodat we weer beschikbaar zijn voor het Temecula area.

Inmiddels is het even rustig en ben ik in staat om de weblog aan te vullen met de uitrukken van 73 van de afgelopen dagen.

Op dit moment van schrijven is de engine 73 een "veggie" brand aan het blussen met meerdere eenheden (misschien zitten de anderen er ook bij ?)

Station 84; TC UTL

Na de med call worden we op weg gestuurd voor een 'TC' (traffic collision; verkeersongeval). Dat is dus nog geen beknelling; we gaan er in principe heen met een medische taak, en niet om te knippen.

Alleen kunnen we in dit geval het incident niet vinden. Hetzij het is loos alarm; of het viel wel mee en de betrokkenen zijn doorgereden.

Ik hoor van de anderen dat ze inderdaad soms gestuurd worden naar aanrijdingen in de trand van 'klein deukje'; dan valt het allemaal wel mee, maar heeft een passant ten onrechte het alarmnummer gebeld.


De bevelvoerder geeft aan de alarmcentrale 'UTL' door; 'unable to locate'.

Weer terug naar de kazerne dus...

Station 73; hart problemen in Wildomar

We zitten net en we moeten naar een melding van iemand met hart problemen in Wildomar(sorry Irene..want je bent nog maar net weg) Aangekomen bleek het te gaan om een oudere vrouw die net 4 by-passes had ondergaan en nog operatie wonden had.

Op de vraag welke medicijnen de vrouw gebruikt kwam een plastic tas naar voren met een ongeloofelijke hoeveelheid medicijnen (24 stuks) die allemaal geregistreerd werden voor het ziekenhuis op de status sheet van de brandweer brandweer paramedic doet alles, de ambulance en overige brandweermensen ondersteunen.

De medicijnen werden toegvoegd aan het infuus om het hartritme >200 BPM naar beneden te brengen. Na twee spuiten is het gelukt om het hartritme terug te krijgen naar 150 BPM. Oppakken, opladen in de ambulance en wij terug naar 75. De dochter van de vrouw reed met een ongeloofelijke snelheid ons voorbij opweg naar het ziekenhuis wat de respons uitlokte van "our next customer".

Na een uur werden we afgelost door 75 en zijn we weer op weg naar onze bedden op 73. Het bleek inderdaad brandstichting te zijn geweest veroorzaakt door een employee die ontslagen was. De brandweer (politie) inpecteurs en de Sheriff department hadden de man al te pakken. "15 - 20 years with bubba" volgens de mannen.

Eindelijk weer in ons eigen bedje, het gesnurk is niet van de lucht van de truckies 73. Inmiddels was het al bijna 04:00 uur geworden.