Station 84: med call 2

We liggen lekker te slapen als .... ding dong, lichten aan !

We worden gestuurd naar een soortement bejaardentehuis; maar dan een luxe versie voor de beter bedeelden. Daar zou een oudere vrouw 'seizures' (stuiptrekkingen) hebben.

Ter plaatse treffen we een oude vrouw aan die gevallen is in de badkamer; zij ligt op haar zij. Onze paramedic onderzoekt haar; en heeft wat twijfels over de nek. Ik heb als 'draagslaaf van dienst' de wervelplank mee; dus met zijn drieen leggen we haar voorzichtig daar op.

Inmiddels is ook de AMR ambulance gearriveerd. Zij worden snel bijgepraat; waarna ze de vrouw inclusief wervelplank op de brandcard leggen.

Wat mij opvalt is de professionaliteit waarmee de brandweermensen dit medische geval afhandelen; plus het respect wat eruit spreekt. Laat ik het zo zeggen: zij lag in een ietwat merkwaardige positie die ook niet erg flatteus was; maar er worden geen grapjes over gemaakt (ook niet achteraf in de autospuit).

Met de AMR ambulance mensen lopen we gezamelijk naar beneden. Daar pakken we een andere wervelplank uit hun ambulance zodat wij weer compleet zijn; en gaan terug naar de kazerne.

Station 73; herbezetten van station 75

Na een dinner, klaar gemaakt door de truckers van 73, werd de engine 73 opgeroepen voor herbezetting van kazerne 75. Al kijkende naar mijn collega's zie ik de bemanning de slaapzaal ingaan en hun tassen inpakken....Navraag bleek dat er een grote bosbrand woedt in de buurt van kazerne 75. Veel eenheden zijn al ingezet. Aangezien de jongens het idee hebben dat dit wel een langdurige geschiedennis kan worden worden de tassen dus gepakt.

Tijdens het schoonmaken van de slangen was onze kazerne herbezet door een engine 17. Deze is afkomtig uit de buurt van Ontario airport (Noord Oosten van Los Angeles, +/- 4 uur rijden). Deze crew was al 5 dagen onderweg en niet op de kazerne geweest! Ik dacht nu gaat het gebeuren, spullen gepakt en wij naar 75. Eenmaal aangekomen (25 min) stond er een repair crew te wachten op een bush engine (bosbrandbestrijding) die gerepareerd moest worden. Voor de rest was de kazerne leeg.

Vreemd om binnen te komen in een andere kazerne die verlaten is. De slaapzaal was "bezet" met lege bedden. Op advies van de captain direct begonnen met het opmaken van de bedden (21:00 uur) om te gaan slapen want het kon wel eens hectisch worden. Tijdens de opmaak van de bedden werden we opgeroepen voor een medische call in de city of Wildomar. De bemanning rijdt zonder problemen (door de goede GPS voorzieningen), in een vreemde omgeving, naar het opgegeven adres. Aangekomen bleek het te gaan om een privé kliniek. De ambulance was al reeds aanwezig; en het bleek om een persoon te gaan die zijn hoofd had gestoten aan een rontgen apparaat, waardoor hij nekletsel had opgelopen. Opladen en wegwezen.

Terug naar bed op 75. Na een paar uur kwam de bemanning binnen van een bush engine en die gingen ook direct naar bed, de bemanning kwam uit de buurt van Fresno en hadden onderweg mechanische problemen met de vooras. De bemanning was opgeroepen voor herbezetting van SOCAL (Southern Califiornia). Om 1 uur gewekt door de engineer (oortrekken) wegwezen hier en terug naar onze eigen kazerne 73 want engine 75 was weer inzetbaar.

Gelukkig was de bosbrand snel bestreden en waren additionele eenheden (waaronder wij) dus niet nodig. Rond 0:30 uur terug op de kazerne 73 en gauw het bedje ingedoken (Peter nog bedankt voor het opmaken van mijn bedje, great thanks!) Inmiddels was het al donderdag ochtend geworden.

Station 84: med call 1

We worden weg gestuurd voor een 'medical emergency'.

Ook nu weer met eigenlijk nauwelijks tussenpauze; we waren net een minuut of 10 op de kazerne. Druk, druk druk....

We duiken de autospuit weer in en gaan op weg. Het blijkt een heel stuk buiten Temecula te zijn; in het 'buitengebied'.


Na een rit van een minuut of 10 worden we afgeblazen ('cancelled'). OK; het was een leuke rit; maar we komen dus niet ter plaatse....