Vissersschip in brand Vissershavenweg | Regio15.nl

Vissersschip in brand Vissershavenweg

Scheveningen - Een zeer grote brand heeft een vissersschip dat ligt afgemeerd aan de Eerste Binnenhaven in Scheveningen volledig verwoest.


De brandweer werd even voor negen uur gealarmeerd voor brand aan boord van een vissersschip dat ligt afgemeerd in de de Eerste Binnenhaven, aan de Vissershavenweg. Hieraan zou volgens omstanders een of twee explosies vooraf zijn gegaan. Aan boord bevonden zich toen 113 personen.

Het blijkt te gaan om een groot vissersschip; de hektrawler Johanna Maria oftewel de Scheveningen 118, gebouwd in 1993. Het schip lag aan de kade voor groot onderhoud. Volgens de brandweer zouden door nog onbekende oorzaak bitumen in brand zijn geraakt. De brandweer heeft opgeschaald naar 'zeer grote brand'.

Het probleem met scheepsbranden is de hitte. Dat komt doordat de 'muren' van metaal zijn en de hitte goed opnemen en doorgeven. Bovendien moeten de brandweermensen per definitie afdalen in een schip; en daarmee loop je dus de hitte tegemoet. Omdat het vaak veel tijd kost om de brandhaard (kruipdoor-sluipdoor) te bereiken, zijn gespecialiseerde eenheden met dubbele ademluchtpakketten noodzakelijk. En als laatste kan de radio-communicatie in een stalen schip problematisch zijn, wat onveilige situaties op kan leveren.

De brandweer heeft in eerste instantie vijf tankautospuiten ingezet uit Den Haag en Zoetermeer, plus een aantal ondersteunende eenheden uit de regio. In de loop van de dag zijn veel eenheden ingezet ten behoeve van de aflossing. Bijna uit de gehele regio zijn eenheden in Scheveningen actief geweest. Vanaf de reddingsboot Kitty Roosmaale Nepveu van de KNRM  en een schip van de Kustwacht werd er ook geblust. Ten behoeve van de onderlinge coördinatie tussen de hulpdiensten is Grip 1 afgekondigd. Rond tien voor tien werd zelfs Grip 2 afgekondigd.

Na enige tijd is ook het gespecialiseerde scheepsbrandbestrijdingsteam uit de regio Rotterdam-Rijnmond gealarmeerd, ter assistentie. Ook is er een groot-vermogen blusboot van Rotterdam, de RPA-15, naar de brand gestuurd. Toen die ter plaatse was heeft die het blussen overgenomen; de KNRM en het vaartuig van de Kustwacht hebben hun bluswerkzaamheden gestopt.

Om uitbreiding te voorkomen is de hektrawler die ernaast lag afgemeerd, weggesleept. De rook trok richting de stad; de panden aan de kade die direct in de rook liggen waren ontruimd.

Er zijn twee gewonden gevallen bij de brand. Een van beiden heeft zware brandwonden opgelopen en bij de ander was sprake van rookinhalatie.

Burgemeester Jozias van Aartsen van Den Haag heeft zich ter plaatse van de situatie op de hoogte laten brengen.

De rook die bij de brand vrijkomt was tot in de verre omgeving zichtbaar; zelfs vanuit Alphen aan de Rijn werd de rook waargenomen. Er was geen sprake van het vrijkomen van gevaarlijke stoffen in te hoge concentraties, maar toch worden bewoners van wijken ten oosten van de haven geadviseerd ramen en deuren gesloten te houden.

Update 13.00 uur: de brandweer is begonnen met een binnenaanval op het schip. Vanaf dat moment kwam er ineens meer rook uit het schip. Inmiddels zijn er brandweereenheden uit onder andere 's-Gravenzande, Pijnacker-Nootdorp, Wassenaar, Schipluiden, Maasdijk en Honselersdijk ter plaatse ten behoeve van de aflossing van de eenheden die vanaf het begin ter plaatse zijn. Ook een eenheid uit Rijnsburg (Hollands Midden) is ter plaatse.

Update 14.45 uur: een brandweerpeloton uit de regio Hollands Midden, bestaande uit vier tankautospuiten uit respektievelijk Hazerswoude, Katwijk, Warmond en Leiderdorp, is onderweg naar Scheveningen ten behoeve van de aflossing. Bij tijd en wijle neemt de hoeveelheid rook af, om vervolgens weer in omvang toe te nemen. Bovendien zouden een tweede en derde Cobra-systeem onderweg zijn uit Amsterdam-Amstelland en Rotterdam-Rijnmond.

Update 17.45 uur: de brandweer is nog steeds uit alle macht bezig met de brandbestrijding. Er is inmiddels expertise uit het gehele land aanwezig om te helpen bij de brandbestrijding. Het is ook een grote logistieke operatie, want al de ingezette hulpverleners moeten op tijd afgelost worden, moeten hun natje en droogje hebben etc. De verwachting is dat het nog zeker de gehele avond zal duren. Het grote probleem is de grote hitte. De brand is weliswaar onder controle, maar 'brand meester' is het zeker nog niet.

Update 18:00: Als het schip blijft roken, is het een optie om het naar zee te slepen; om op die manier de overlast voor de stad weg te nemen. Daar wordt over 3 uur uur (om 21:00) over beslist.

Update 20.15 uur: de brandweer is vanaf 20.00 uur wederom bezig met binnenaanvallen. Er zijn meerdere brandhaarden op het schip. Het is echter zo heet in het schip, dat de manschappen maar 5 tot 10 minuten daadwerkelijk achter elkaar ingezet kunnen worden.

Update 21:15 uur: De brandweer heeft het sein brand meester gegeven. De brandweer geeft wel aan dat het betekent dat de brand onder controle is, maar dat zij nog wel alert zijn op eventueel smeulende resten in schip. 

Update 06:00 uur (24-6): Diverse brandweereenheden zijn de hele nacht nog bezig geweest met nabluswerkzaamheden op de boot.

Update 13:15 uur (24-6): De brand aan boord van het vissersschip in de 1e Binnenhaven is weer opgeschaald tot 'middelbrand'. Brand is weer opgelaaid. Dat een complexe en intense brand zoals deze weer oplaait in de nablusfase is op zich niet ongewoon. Echt 100% blussen kan dagenlang duren.

Update 14:30 uur (24-6): Er was een kleine brandontwikkeling gevonden tussen plafond. De brand is inmiddels weer geblust. Nabluswerkzaamheden gaan door.

Update 02-7: De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een kort verkennend onderzoek op het incidentterrein gehouden, maar gaat naar aanleiding van dit incident verder geen onderzoek te verrichten.

Video: Dejan Jeremic, Ferrie van der Geer en Marcel Hillebrand

Foto's: Dejan Jeremic, Shane Alders, Tim de Kleyn, Machiel Janssen, Rene Hendriks, Martin van Oostveen, Danny Botman en Nigel Mallee

w-IMG 5594

w-IMG 5597

w-IMG 2166

w-P1030014

w-IMG 5599

w-IMG 2133

w-IMG 2137

w-IMG 2139

w-IMG 5607

w-IMG 2149

w-P1030036

w-TDK 9717

w-IMG 2164

w-IMG 5653

w-IMG 5656

w-IMG 5609

w-TDK 9701

w-TDK 9702

w-TDK 9740

w-TDK 9753

w-TDK 9756 

w-TDK 9774

w-TDK 9776

w-TDK 9783

w-IMG 0963

w-PEEN9323

w-PEEN9285

w-IMG 9736

w-IMG 9738

w-PEEN9345

w-IMG 2265

w-PEEN9356

w-PEEN9372

w-PEEN9388

Rond 14:30 was de brand nog steeds hevig. Brandweermensen waren op het schip zelf bezig met de brandbestrijding.
w-IMG 0998

w-PEEN9412

w-IMG 2393

w-IMG 2442

Tussen tien en elf uur heeft de Veiligheidsregio Haaglanden in het gebied rondom de brand een NL-Alert doen uitgaan.

w-nl-alert 

Rond 16:00 werden er in de scheepshuid gaten gemaakt; om het water uit het schip te laten lopen.

w-PEEN9456  2

Een peloton uit Hollands Midden vertrekt vanaf parkeerplaats Knorrestein aan de A12 nabij Zoetermeer en arriveert in de haven van Scheveningen, ter aflossing van hun brandweercollega's.

w-IMG 3536

w-IMG 3552

w-IMG 3567

w-IMG 1032

Vanuit de Gezamenlijke Brandweer van Rotterdam-Rijnmond en brandweer Amsterdam-Amstelland worden eenheden met het zogenaamde 'Cobra-systeem ingezet. Een uitleg over dit systeem vindt u hier. Een COBRA is kort gezegd een watersnijder, waarmee onder hoge druk kleine gaten in oppervlakten gemaakt kunnen worden. Zeg: een hogedrukreiniger, maar dan op 300 bar druk.

Door een klein gaatje in een oppervlak te maken, kan fijn verneveld water in de brandende ruimte erachter gebracht worden. 

w-PEEN9293

w-PEEN9547

Het Cobra-systeem van brandweer Amsterdam-Amstelland komt ter plaatse in de Scheveningse haven.

w-IMG 9760

w-PEEN9559

Medewerkers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn ter plaatse en zijn tijdens het nablussen al begonnen met het onderzoek.

w-IMG 2225

w-IMG 2246

Voor de aflossing van de als eerste ingezette brandweerlieden kwam er zelfs een eenheid uit Rijnsburg (regio Hollands Midden) ter plaatse.

w-PEEN9309

Update 18:00 uur: er zijn technisch specialisten van Smit ter plaatse met zwaar materieel; o.a. met mobiele pompen.

w-PEEN9513

w-PEEN9634

w-PEEN9632

w-PEEN9637

w-PEEN9601

w-IMG 2491

Update 21:00: De brandweer geeft (na 12 uur blussen) het sein 'brand meester'. Dat betekent niet dat de brand al helemaal uit is, maar wel dat men er zeker van is dat deze zich niet meer kan uitbreiden. Er komt weinig tot geen rook meer van het schip af. Brandweermanschappen die na de inzet in of rond het schip - waarbij er niet langer dan vijf minuten in het schip gewerkt mocht worden in verband met de extreme hitte - konden buiten afkoelen en uitrusten. 

w-IMG 2470

w-IMG 2478

w-IMG 2386

w-IMG 2459

w-IMG 2464

w-DB Vissershaven IMG 5445

w-DB Vissershaven IMG 5453

w-DB Vissershaven IMG 5461

w-DB Vissershaven IMG 5467

w-DB Vissershaven IMG 5471