Ontruimingsoefening tramtunnel Sytwende
Voorburg - Vanavond werd onder regie van de HTM een verplichte ontruimingsoefening georganiseerd in de tramtunnel die parallel loopt aan de Sytwendetunnel.
De oefening werd georganiseerd in samenwerking met de NS, de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat, de brandweer, de politie, GHOR Haaglanden en Rijkswaterstaat. Omdat de trambaan eigenlijk een tramonderdoorgang is en geen tunnel, maar wel uitgevoerd als tunnel, moet er dus verplicht een ontruimingsoefening zijn geweest voordat er passagiers volgens dienstregeling vervoerd mogen worden.
Ongeveer 100 vrijwilligers en Lotus-slachtoffers (getrainde ‘slachtoffers’ die door EHBO' ers en ambulancepersoneel geholpen dienen te worden) namen deel aan deze oefening. Aan de kant van de hulpverlening waren er zo'n 40 personen, van meerdere disciplines, actief.
In de tunnel werd voorafgaand aan de ontruiming rook ontwikkeld door speciale rookmachines, die de brandmelders activeerden. Bij de vrijwilligers was bekend gemaakt dat er twee scenario’s zouden worden geoefend, die tot ieders verbazing echter tegelijk werden afgespeeld. Het ene scenario was een technisch defect aan een GTL-tram die richting Leidschendam reed. De bestuurder heeft getracht dit probleem op te lossen, wat echter tot brand en dus rookontwikkeling leidde. Terwijl deze tram ontruimd werd, reed er een tram in de richting van Delft langs, die op het moment van passeren een aanrijding kreeg met een passagier die de eerstgenoemde tram was ontvlucht. Dit slachtoffer (een pop) moest door brandweermensen gereanimeerd worden.
Tijdens de ontruiming hebben vluchtbegeleiders en officiële waarnemers gekeken hoe de vrijwilligers, zonder instructie vooraf, de tunnel zouden verlaten. Om echte ongelukken te voorkomen was de Sytwendetunnel door de politie voor het verkeer afgesloten, omdat de nooduitgangen van de tramtunnel uitkomen in deze tunnel, waar auto’s anders met 70 kilometer per uur langs de vluchtenden zouden razen. Dit zou tot situaties kunnen leiden die niets meer met een oefening te maken hebben.
Terwijl de laatste ongedeerde mensen de tunnel verlieten, kwamen de eerste brandweervoertuigen en ambulances aan op straatniveau. Onder begeleiding van een nagebootste meldkamer ter plaatse oefenden de hulpdiensten op communicatie onderling. Ook in de Vliettunnel kwamen de eerste voertuigen ter plaatse. Bij station Oosteinde werd op straatniveau aan een aantal slachtoffers eerste hulp verleend door agenten, brandweermensen en ambulancepersoneel.
Al met al was het - gezien de eerste reacties van waarnemers en vluchtbegeleiders - een geslaagde oefening!
Deze tunnel is de tweede tramtunnel in Haaglanden en is net zo groot als de tunnel onder de Grote Markt. Tram 19 rijdt van Leidschendam naar Delft Tanthof v.v. Vanaf 2012 zal de tram naar de TU Delft rijden.
De planning is dat tram 19 vanaf de nieuwe dienstregeling, die 3 juli ingaat, gaat rijden. Voordat dit kan gebeuren moet de tunnel officieel zijn goedgekeurd. De officiële evaluatie van de oefening volgt nog en eerst dan zal officieel blijken of van een geslaagde oefening sprake was.
Kijk op de site van Marofer voor meer foto's en een video !
Foto's: Dejan Jeremić, Roy Wolters en Sander Paardekooper