Brandweer presenteert nieuwe pilots
'Vernieuwde Repressie' richt zich op de manier waarop brandweer Haaglanden de incidentbestrijding in de toekomst nóg beter kan organiseren. De vernieuwde repressie kan ervoor zorgen dat ook in de toekomst de brandweer voldoet aan de wensen en eisen van de (complexere) samenleving. Goede brandweerzorg tegen acceptabele kosten. Dat kan mogelijk worden door meer maatwerk, wat past bij de behoefte van de burgers en de risico’s van het verzorgingsgebied.
‘Pilots’ vormen een belangrijke schakel in de stappen die de brandweer neemt. In de pilots wordt getest hoe ideeën in de praktijk werken.
Video: Tim de Kleyn
Foto's: Tim de Kleyn, Ricardo Bonsang en Lucien de Vries
Tekst: Veiligheidsregio Haaglanden
De volgende pilots werden gepresenteerd:
Motor Ondersteuning Brandweer (MOB):
Het idee achter de MOB (Motor Ondersteuning Brandweer) is om snel bij een incident te kunnen zijn en daar als verkenner te kunnen bepalen of er meer (of minder) voertuigen en mensen nodig zijn om het incident te kunnen aanpakken. Tevens kan de MOB zelfstandig kleine klussen afhandelen, zoals het plaatsen van een airbaghoes of het uitvoeren van een koolmonoxidemeting. De MOB zal ook worden ingezet tijdens evenementen. Er wordt dan een team gevormd met drie motoren van politie, brandweer en ambulance. Deze pilot wordt uitgevoerd in Den Haag, een gedeelte van Rijswijk en Leidschendam-Voorburg.
De brandweermotor is een BMW RT-1200, hetzelfde type als gebruikt wordt bij de verkeerspolitie en de ambulancedienst. De motor is voorzien van een Firexpress blusinstallatie met 2x 25 liter zogenaamde premix (water met schuimvormend middel). Het blussysteem wordt aangedreven door een standaard ademluchtcilinder, waarbij de luchtdruk het water met kracht door een soort zeef laat stromen. Hierdoor ontstaan kleine druppels. Achterop de motor zit een bluslans, waarmee de bediener met een gebonden straal of een sproeistraal kan blussen. Bij de sproeistraal ontstaat een schuimdeken. In de koffer achterop de motor zitten diverse materialen, meetapparatuur en een compacte AED.
Oppervlaktereddingen op zee:
Deze pilot draait al volop in Den Haag, stadsdeel Scheveningen, waarbij de brandweer wordt gealarmeerd bij een drenkeling in zee op momenten dat de reddingsbrigade niet op het strand aanwezig is. Het speciale duinvoertuig van de brandweer met vier mensen en de strandjeep (die voor dit doel in de uitruk van kazerne Den Haag-Scheveningen staat) met twee mensen, rukken dan uit.
De strandjeep is voorzien van zijn twee Rescue Boards (surfplanken) en wetsuits. Hiermee kan de redding op zee (tot 200 meter vanuit de waterlijn) uitgevoerd worden. De jeep kan tijdens de inzet dienen als uitzicht platform om oog te houden op de drenkeling.
Snel Interventievoertuig met een bemanning van 4 personen (SIV4):
Deze pilot draait om een kleine basiseenheid. Het voertuig rukt uit bij alle soorten incidenten in plaats van de reguliere grote eenheid. De SIV is bemand met vier personen, die bij voorkomende klussen kunnen redden of de eerste maatregelen kunnen nemen.
Het voertuig is een omgebouwd waterongevallenvoertuig (WO) met vier zitplaatsen voor een chauffeur, twee manschappen en een bevelvoerder, een blussysteem en materiaal om reddingen te kunnen verrichten.
De bemensing van de SIV4 zal meer flexibel optreden dan de standaard tankautospuit met een zeskoppige bemensing. Omdat het voertuig een relatief eenvoudige blusinstallatie heeft, zal de chauffeur makkelijker de manschappen kunnen helpen en ondersteunen bij de werkzaamheden. De SIV4 is gereed gemaakt voor brandbestrijding, technische hulpverlening, ongevallen gevaarlijke stoffen en waterongevallen. De blusinstallatie op de SIV4 is een One-Seven 800 systeem, de lichtere variant van het systeem dat in de nieuwste tankautospuiten van Brandweer Haaglanden is gemonteerd. De watertank heeft een capaciteit van 400 liter.
De 15-9062 (Midden-Delfland):
De 15-9063 (Rijswijk):
Tankautospuit met een bemanning van 4 personen (TS4)
Tot slot zal in Naaldwijk een pilot starten om met een bestaande eenheid met minder mensen uit te rukken. Bij veel klussen is de huidige bezetting niet nodig. Door goed op te schalen en bij risicovolle situaties direct al met meer eenheden uit te rukken, is dit mogelijk. Ook deze pilot wordt uitgevoerd vanwege de beschikbaarheid van vrijwilligers en de wens om deze collega’s niet onnodig van huis of werk weg te roepen. Bij de pilot TS4 zal daarom tijdens de daguren met vier personen worden uitgerukt. Een snelle back-up maakt onderdeel uit van deze pilot.
Overige foto's van de presentatie van vanmiddag: