Hoe beleefden de Regio15 medewerkers het treinongeval bij Voorschoten? | Regio15.nl

Hoe beleefden de Regio15 medewerkers het treinongeval bij Voorschoten?

Voorschoten - Na het treinongeval bij Voorschoten, op de vroege dinsdagochtend, heeft u via allerlei kanalen kunnen lezen hoe hulpverleners, meldkamerpersoneel, getuigen, slachtoffers en omwonenden het grote ongeval hebben ervaren.


Hoe hebben onze medewerkers, die als eerste vertegenwoordigers van de media snel ter plaatse waren, het een en ander ervaren? Waar liepen zij tegenaan etc?

Eén van de eerste foto's die door Regio15 is gemaakt. Het is duidelijk dat er daadwerkelijk een trein is ontspoord, maar nog niet volledig hoe groot de ravage is.

xEJHaT.jpg

Vrij snel na het eerste persalarm, zo rond half vier, gaat fotograaf René op pad richting Voorschoten. Deze plaats ligt niet in de regio Haaglanden, maar al bij de eerste alarmeringen worden brandweer- en ambulance eenheden vanuit onze regio ingezet. Mede gezien de ligging zeer dichtbij Leidschendam-Voorburg, maakt dit ongeval toch relevant voor onze website. En wordt aldus bepaald dat wij er verslag van zullen doen.

Als René een minuut of 15 na de klap ter plaatse aankomt (hij woont op 10 minuten rijden van het ongeval) is de volledige omvang van het ongeval nog niet duidelijk. Uit de alarmeringen blijkt dat er weliswaar een flink ongeval moet zijn gebeurd, maar is de ware omvang, zoals die zich later ontvouwde, ook ons nog niet duidelijk. Dat komt uiteraard ook omdat wij het moeten hebben van wat wij op P2000 zien aan alarmeringen, en wat wij ter plaatse aantreffen. Waar anderen "schrikken van de eerste foto's" moeten wij die eerste foto's nog gaan maken.

Op dat moment mag er nog niemand de spoorbaan op, omdat nog niet zeker is dat de spanning van de gebroken bovenleiding af is. Als dat na korte tijd is vastgesteld, zijn er inmiddels voldoende ambulances om de slachtoffers te helpen. We laten de hulpverlening aan de professionals over, en gaan dus verder met vastleggen van de gebeurtenissen.

MlvmkU.jpg

Inmiddels is er voor Regio15 wel een 'thuisbasis' beschikbaar. Dat is de persoon die, doorgaans vanaf huis, zorgt voor de contacten met de fotografen, hulpdiensten en voorlichters, en voor de berichtgeving op social media en de website. Dat is in dit geval Arie, een ervaren kracht die net als René al meer dan 15 jaar actief is voor de website, en in die tijd als thuisbasis alle grote incidenten in en vlak buiten de regio heeft meegemaakt en begeleid.

Al snel blijkt dat de hulpdiensten 'code 10' afgeven. Dat wil zeggen dat er wordt uitgegaan van meer dan 10 slachtoffers die ambulancezorg nodig hebben. Dat is ook wel te zien op P2000, waar steeds meer ambulances en brandweereenheden aan het incident worden gekoppeld. Dat wordt later zelfs nog 'code 30' en zelfs 'code 50'. Ook wordt opgeschaald naar 'grote hulpverlening' en kondigen de autoriteiten Grip 3 af.

Totaal 24 ambulances worden ingezet. De dichtstbijzijnde op de foto komt bijvoorbeeld helemaal vanuit Flevoland.

QvxBwT.jpg

Het is dan echter nog steeds niet duidelijk wat er op wie is gebotst. René treft inmiddels een grotendeels ontspoorde passagierstrein aan, maar onduidelijk is nog met wat de trein in botsing is gekomen. Er staat een beschadigde goederentrein, maar er liggen ook brokstukken van iets anders op het spoor. De goederentrein en de passagierstrein staan in tegenovergestelde richtingen, en met de neuzen een paar 100 meter uit elkaar.

Ook verneemt René al vrij snel dat hij 'in die en die hoek moet oppassen wat hij fotografeert, want daar ligt een overleden persoon'. Indachtig ons protocol om geen berichtgeving te doen over overleden personen als de nabestaanden nog niet zijn geïnformeerd, maken wij hier nog geen melding van, en houden wij deze informatie in ons achterhoofd. Verder wordt ons geen strobreed in die weg gelegd; en kunnen we gaan en staan waar we willen. Andersom zorgen we ervoor om de hulpverlening niet in de weg te lopen.

Naar mate steeds meer foto's van René binnen komen, wordt het ook de thuisbasis duidelijk dat dit niet zomaar 'een ongeval' betreft. Al snel volgt onze eerste berichtgeving op Twitter en Facebook. Voor de buitenwacht zijn dit de eerste beelden van het ongeval.

gsaYmk.jpg

Inmiddels vraagt en krijgt Rene via ons portofoonsysteem versterking van twee andere fotografen, namelijk Daan en Nikolai. Bij echt grote incidenten is dat gewoon hard nodig om een compleet beeld van het incident te kunnen krijgen. Later wordt via die portofoon besproken wie in welke hoek gaat staan, dus waar een fotograaf nodig is en waar niet.

Ondertussen beschikt Arie over een overzichtje vanuit welke regio's er allemaal ambulances aanrijdend zijn en dat is een indrukwekkend lijstje; zelfs vanuit Noord-Holland Noord en Flevoland zijn ambulances onderweg! Dit verwerkt hij meteen in het item op de website waarmee hij ondertussen bezig was en dat niet veel later online komt met een groot aantal foto's van de situatie ter plaatse.

CNujUl.jpg

Inmiddels komen er op de Regio15 'Tiplijn' diverse telefoontjes binnen van omroepen die graag onze mensen live in de uitzending zouden willen spreken. Ook dat wordt geregeld door tussenkomst van de thuisbasis. En zo staan niet veel later Daan en René o.a. 3FM en Veronica te woord.

Terwijl dat nog gaande is komen er via allerlei kanalen verzoeken binnen van buitenlandse media om levering van beeldmateriaal. De thuisbasis stuurt hen allen een standaard bericht met het e-mailadres waarop zij hun verzoek kunnen doen, en dat wordt daarna door de fotografen ter plaatse netjes afgehandeld. Die hebben daar op dat moment ook wel de tijd voor, want inmiddels is het meeste werk voor de hulpverleners wel gedaan. En valt er even niet veel nieuws meer te fotograferen/filmen; er is inmiddels rust.

ZwlO3J.jpg

Ondertussen heeft Regio15 fotograaf Sebastiaan op verzoek vanaf huis de videoshots gemonteerd, en als kant en klare video aangeleverd bij onze vaste afnemers. Ook monteert hij de video voor in ons eigen item. Later, bij daglicht, zal Sebastiaan nog ter plaatse gaan om als gediplomeerde/bevoegde 'dronevlieger' opnames van boven het incident te maken. Uiteraard pas nadat de politie daarvoor het groene licht geeft.

Tegen die tijd is ook wat meer bekend wat er eigenlijk is gebeurd. Volgens de eerste berichten betrof het mogelijk een botsing passagierstrein-goederentrein. Later werd dit passagierstrein-kraan waarbij brokstukken tegen de goederentrein terecht waren gekomen, maar de NS weet uiteindelijk te vertellen dat de goederentrein en de kraan met elkaar zijn gebotst en dat de passagierstrein is ontspoord na in botsing te zijn gekomen met brokstukken van de kraan.

We zien inderdaad ook schade aan de voorkant van de goederentrein; een verwoeste kraan, maar ook veel schade aan het perron van het station.

's avonds zijn René en Daan te gast in diverse talkshows op televisie, waarin het ongeval besproken wordt met hulpverleners, omwonenden, en dus onze mensen.

Brokstukken van 'iets op het spoor'. Dat blijkt later de kraan te zijn.

BNGxB9.jpg

Eén van de dronefoto's van Sebastiaan.

zevuIq.jpg