Opruimen van de ravage in Voorschoten
Voorschoten - In de afgelopen dagen is er hard gewerkt om de ravage na het treinongeval van 4 april op te ruimen.
Nu het grootste deel van de berging is voltooid, maken we de balans op en delen beelden die we in de afgelopen dagen van de werkzaamheden maakten met u.
4 april: kort na de crash. De goederentrein staat nog met de beschadigde neus richting Amsterdam t.h.v. het station Voorschoten, en de resten van de kraan liggen nog op het spoor. Uit de wagons van de goederentrein stroomt kalk, wat op het spoor terecht komt.
7 april: de goederentrein is inmiddels weggereden. De kalk die uit de wagons is gevallen wordt opgeruimd. ProRail heeft aan de kant van Voorschoten groene schermen geplaatst om het zicht op de werkzaamheden te ontnemen. Er wordt begonnen met het met rijplaten verzwaren van de weg vanaf de Papeweg/N448, om de zware kranen die nodig zijn op de plek van het ongeval te krijgen.
Op deze foto is ook te zien dat de kop van het perron van station Voorschoten zwaar beschadigd is door het ongeval.
10 april: Het is gelukt om de kranen naast het spoor te krijgen. De bovenleiding is grotendeels verwijderd. Hijs- en transportbedrijf Mammoet is vandaag begonnen met het bergen van de treindelen. Als eerste worden de wagons die nog op de spoordijk staan 'aangepakt'.
De treindelen die nog op de spoordijk staan worden rechtgezet en o.a. voorzien van nieuwe wielstellen. Daarna worden ze een stuk richting Leidschendam gesleept, en daar voorlopig even 'geparkeerd'. Op deze foto's is ook te zien dat Mammoet een groot platform heeft gebouwd, als ondergrond voor de kranen.
11 april: Mammoet gaat zich vandaag richten op het heffen van de treinwagons die in het weiland staan, zodat zij op 'self-propelled modular transporters' geplaatst kunnen worden. Rond 15:00 staat de eerste 'op wielen' en rond 18:00 volgt nummer twee.
Een 'self-propelled modular transporter' is een soort grote dieplader, die zijn eigen aandrijving heeft en dus zelfstandig kan rijden, en waarvan alle wielen alle kanten op kunnen sturen.
En gezien vanuit de drone:
Na het heffen van de treindelen worden zij ingepakt in plastic. Die avond worden ze weggereden, naar het industrieterrein wat aan de overkant van de Papeweg ligt.
In deze beelden is goed te zien hoe de Mammoet 'self-propelled modular transporter' gebruikt wordt om de treinwagons te kunnen verrijden.
Op de Industrieweg worden ze 'in een rustig hoekje' geparkeerd, in afwachting van verder transport naar Amersfoort. Daar zal worden bekeken of de wagons nog te repareren zijn, of dat ze total-loss zijn.