Oefening 'Tableau' Hubertustunnel | Regio15.nl

Oefening 'Tableau' Hubertustunnel

hubertustunnelth-DSC_7296Den Haag - Stelt u zich eens voor: er vindt een ernstig incident plaats in een tunnel. Hulpdiensten als brandweer, ambulance en politie schieten te hulp. Maar er moet meer gebeuren......



Wegen moeten afgesloten worden, het verkeer moet worden omgeleid en weggebruikers moeten hierover adequaat worden geïnformeerd. Dat is de taak van de wegbeheerders.

Bij de Incident Management (IM) oefening 'Tableau' in de Hubertustunnel in Den Haag, die woensdagavond 28 september plaatsvond, hebben wegbeheerders, hulpverlenende organisaties en tunnelpersoneel hun procedures en onderlinge samenwerking getest in geval van een crisis.

Het scenario: tijdens een wilde achtervolging tussen 2 auto’s, door de tunnelbuis vanaf Wassenaar richting Scheveningen, schieten de inzittenden van de voorste auto met zware automatische vuurwapens en een raketwerper op de achter hen rijdende auto (ter info: de bij de oefening gebruikte auto is voorafgaand op de Harskamp met een echte anti-tankraket beschoten om het een en ander realistischer te laten lijken). Deze raakt daardoor zwaar beschadigd en kan niet meer verder. Tevens raken de inzittenden zwaar gewond. Al het verkeer dat daar achter rijdt kan en durft niet meer verder te rijden. Hierdoor raakt de tunnel geblokkeerd met tientallen auto’s en een touringcar.

Video: Ruben van Essen

Foto's: Ruben van Essen en Peter Hofman

w-IMG_7799

w-IMG_7793

w-IMG_7736

WRE-IMG_7744

Omdat gezien is dat er een aanslag met explosieven plaats vond is ook de EOCKL gealarmeerd, die uit Culemborg moet komen. Omdat er aldus explosiegevaar bestond in een tunnel onder een woonwijk, is opgeschaald naar GRIP 2. Uiteindelijk was tijdens deze oefening zelfs GRIP3 afgekondigd.

Ook de ploeg Wapens, Explosieven en Narcotica (WEN) van politie Haaglanden is ter plaatse gekomen. Deze dienst is in dit soort situaties de voorverkenner, dus 'kijken maar niet aan komen'. Na goed gekeken te hebben heeft WEN geconstateerd dat er geen explosiegevaar meer was.

Aangekomen in de betreffende tunnelbuis treffen de hulpdienstenj een zwaar gehavende auto aan met 2 slachtoffers erin. Deze moeten er zo snel mogelijk uit en naar het ziekenhuis worden vervoerd. Hierdoor ontstaat nog een probleem. Het dak moet van de auto af, maar daardoor vernietig je wel het bewijs voor de Forensische Opsporing. Omdat het slachtoffer toch voor gaat is besloten het dak eraf te knippen. Nu begint de grote klus voor de Forensische Opsporing: alle sporen in kaart brengen. De planning is dat dit duurt tot na de ochtendspits de volgende morgen.

w-DSC_7181

WPH-DSC_7187

w-DSC_7197

w-DSC_7216

WRE-IMG_7817

w-IMG_7810

w-IMG_7813

w-IMG_7842

w-DSC_7228

w-DSC_7236

w-DSC_7266

w-DSC_7271

w-DSC_7286

WPH-DSC_7299
Hier komen de wegbeheerders in beeld, want deze hebben nu een utidaging, gezien het feit dat de Hubertustunnel in het stedelijk gebied van Den Haag ligt en direct en indirect in verbinding staat met verschillende (doorgaande) wegen. Als de Hubertustunnel dicht gaat heeft dit effect op alle omringende wegen. Daarom moeten de gemeente Den Haag (tunnel), de provincie Zuid-Holland (N440) en Rijkswaterstaat (N44, N14 en A4) heel goed samenwerken om de situatie in goede banen te leiden. U zult wel denken, dan neemt het verkeer toch gewoon de Waalsdorperweg? Als ‘bonus’ voor deze oefening is deze weg door werkzaamheden echter 'toevallig' afgesloten.

Vlak voordat de oefening beëindigd zou worden, kreeg de politie de melding dat omstanders de vluchtauto van de daders hebben zien parkeren. De auto zou staan in de parkeergarage van Madurodam. Hierop zijn gelijk WEN en het EOCKL ter plaatse gegaan. Na een onderzoek door een bomverkenner volledig in bepakking kon ook hier het sein veilig worden gegeven.

Aan deze oefening hebben ongeveer 40 vrijwilligers meegedaan en bijna net zoveel hulpverleners.

w-IMG_7928

w-IMG_7932