Wij krijgen regelmatig opmerkingen en het verzoek tot het onherkenbaar maken (‘blurren’) van bepaalde zaken op beelden. Meestal zijn dat verzoeken over het onleesbaar maken van kentekens.

Ter verduidelijking:
  1. Er bestaat geen ‘wet op de privacy’. Wat wij Nederlanders kennen als de privacy wetgeving, is geregeld als losse artikelen in diverse wetten. Denk aan de Auteurswet (portretrecht), de Postwet (briefgeheim) en het huis- en terreinrecht. Tezamen regelen die artikelen ‘de privacy’. Sinds mei 2018 is daar de AVG (algemene verordening gegevensbescherming) bij gekomen.
  2. Een autokenteken is een openbaar gegeven. Daarom zitten deze kentekenplaten ook zo duidelijk leesbaar aan de buitenkant van elke auto. Met hele grote letters. Zowel aan de voor- als aan de achterkant. Als ze niet leesbaar zijn, krijg je zelfs een bekeuring.
  3. Een bekende kan een bepaalde auto misschien herkennen aan het kenteken (“dat is de VW Golf van Henkie”), maar ‘de gewone man’ kan niet op basis van het kenteken de naam van de kentekenhouder erbij zoeken. Bovendien kunnen bekenden van een bestuurder zijn/haar auto net zo goed herkennen aan stickers van de Efteling, aan die roestplek op de achterklep, aan het konijnenpootje wat aan de binnenspiegel hangt. Met andere woorden: ook als we het kenteken blurren, is dat geen garantie dat de auto niet herkend wordt door vrienden en bekenden. Het is dus simpelweg niet altijd te voorkomen dat een auto herkend wordt als ‘de auto van…’; hoezeer we ons best ook doen.
  4. Overigens: via https://ovi.rdw.nl  zijn op basis van het kenteken WEL een hele hoop andere gegevens over het voertuig voor eenieder in te zien. Dit is een openbare service van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Daar is bijvoorbeeld te zien wanneer de auto voor het laatst van eigenaar gewisseld is, en of deze verzekerd of gestolen is.
  5. Er is geen enkele wet die het publiceren van een beeld met een leesbaar kenteken verbiedt. Ook niet als de bestuurder ervan is aangehouden op verdenking van het rijden onder invloed van alcohol, om maar wat te noemen.
In sommige gevallen zal Regio15 het kenteken of het slachtoffer toch onleesbaar maken:
  • Er is ernstig letsel ontstaan. Concreet: als we vermoeden dat het slachtoffer zwaar gewond is geraakt of zelfs is omgekomen, en dat hij/zij dus niet in staat is om zelf de familie te contacten. Het kan niet de bedoeling zijn dat een naaste via onze site of social media te weten komt dat een bekende iets ernstigs is overkomen; dat moet via de politie en een persoonlijk gesprek.
  • Andersom: als iemand gewond is geraakt en hij/zij gaat letterlijk luidkeels bellend met de telefoon aan het oor de ambulance in, gaan we ervan uit dat de familie al op de hoogte is. Als een motorrijder tegen een auto botst, maken we het kenteken van de motor onleesbaar omdat de bestuurder daarvan meestal ernstig gewond is. Maar de automobilist komt meestal met de schrik vrij, en zijn kenteken hoeft dus niet geblurd te worden.
  • In principe publiceren wij enkel en alleen over het overlijden van een slachtoffer wanneer de familie in kennis is gesteld, wanneer de politie ons hierover informeert.
  • Er een opsporingsbelang in het spel is. Soms vraagt de politie ons om bepaalde zaken even buiten de publiciteit te houden, omdat er nog een onderzoek loopt. Dit kunnen zij niet eisen, maar natuurlijk werken we daar in de regel aan mee.
  • Als het een bijzonder voertuig is. Denk daarbij aan voertuigen die in gebruik zijn bij het arrestatieteam. Dergelijke auto’s krijgen eens in de zoveel tijd sowieso een ander kenteken, maar het publiceren ervan kan betekenen dat dat wisselen sneller moet. Door het kenteken te blurren kan het langer in gebruik blijven.
  • Van voertuigen die door bedrijven worden gebruikt, zullen we meestal het kenteken vaak leesbaar laten. Denk aan auto’s van DHL, scooters van maaltijdbezorgers, stadsbussen, vrachtwagens van transportbedrijven of vuilniswagens. Dat zijn voertuigen die bedrijfsmatig door meerdere mensen worden gebruikt; een kenteken is dan niet te koppelen aan één bepaald persoon.
Lees ook:

Het beleid over het onherkenbaar maken van huisnummers of andere delen van een woning/bedrijfspand

Het beleid over reclame op de openbare weg en publieke ruimtes

Dit artikel is onderdeel van de informatieve pagina’s over het beleid van Regio15.nl. Lees meer over ons beleid hier.