Uniforme werkwijze bij vermissing kind
Landelijk politiewoordvoerder Miranda Post geeft aan dat de politie blij is met het onderzoek: ‘Met 16.000 tot 20.000 meldingen van vermissingen per jaar zien we dagelijks welke impact van een vermissing van een dierbare heeft. Zeker wanneer het een kind betreft. Gelukkig is het overgrote deel van de vermiste kinderen binnen enkele uren weer ongedeerd terecht. Het is goed te zien dat onze inspanningen om tot een verbeterde werkwijze te komen, ook in het rapport van de ombudsman tot uitdrukking komen.’
Landelijke werkwijze
In het rapport staat onder meer dat ouders vaak twijfelen of ze wel meteen 112 moeten bellen, terwijl een 112-melding het meest effectief blijkt. De ombudsman adviseert de politie een campagne te beginnen om ouders hierop te wijzen. 'Maar ook ouders die zich op het politiebureau melden of bellen met 0900-8844, moeten een "112-behandeling" krijgen', vindt Brenninkmeijer.
Miranda: ‘De vraag is in welke mate een campagne deze aarzeling kan wegnemen. Maar welk kanaal ouders ook kiezen om ons te bereiken, zij kunnen erop rekenen dat hun melding volgens de eenvormige werkwijze wordt opgevolgd: snel en adequaat. Deze werkwijze gebruiken we grotendeels al in de praktijk en voeren we in 2013 landelijk in. Wij nemen deze meldingen zeer serieus. Het is immers van het grootste belang om snel de urgentie van een vermissing te kunnen vaststellen.’