In deze reportage presenteren wij de weginspecteur van Rijkswaterstaat. Hierin laten wij u zien wat een weginspecteur in onze regio voor werkzaamheden uitvoert.
Om de veiligheid op de snelwegen in Nederland te kunnen waarborgen, heeft Rijkswaterstaat 360 weginspecteurs in dienst. Naast zorgen voor de veiligheid op de snelweg hebben zij als taak om te zorgen voor een vlotte doorstroming van het verkeer tijdens en na een incident op de snelweg en het beveiligen van de plek van een ongeval of pechgeval.
De weginspecteurs in onze regio verrichten hun werkzaamheden in een goed opvallende gele pick-up. Het voordeel van deze voertuigen is dat ze hoog op hun wielen staan, waardoor er beter overzicht is tijdens bijvoorbeeld een file en waardoor ze beter op hun plek blijven staan als ze worden aangereden tijdens het beveiligen van een ongeval. Om tijdens de werkzaamheden nog beter zichtbaar te zijn is het voertuig van de weginspecteur ook voorzien van reflecterende striping en oranje zwaai- en flitslichten. Achterop het voertuig is een multifunctioneel dynamisch route-informatiepaneel (DRIP) gemonteerd. Hiermee kan de weginspecteur aankomend verkeer wijzen op het aankomende gevaar en instructies geven.
Dit beveiligen van een ongeval is onderdeel van Incident Management (IM). Omdat een weginspecteur tijdens de spits binnen 15 minuten bij een incident op de snelweg moet zijn, zijn
de weginspecteurs vaak de eerste die te maken krijgen met IM. Zij treffen de eerste maatregelen om het verkeer veilig maar zo vlot mogelijk langs het ongeval te geleiden. In overleg met de Verkeerscentrale Zuidwest-Nederland in Rhoon kunnen eventueel rijstroken worden afgekruist en snelheidsbeperkingen worden ingesteld.
Andersom werkt het ook. De verkeerscentrale kan middels één van de verkeerscamera’s een pechgeval zien staan op bijvoorbeeld een gevaarlijke plek. Een medewerker neemt dan contact op met de dichtstbijzijnde weginspecteur, die vervolgens ter plaatse gaat. De verkeerscentrale kan dan (al dan niet in overleg) alvast een maatregel boven de weg plaatsen in afwachting van de weginspecteur. Als de weginspecteur ter plaatse is en het incident gaat langer duren, kan hij of zij ervoor kiezen om bijvoorbeeld een botsabsorber in te schakelen, die in de regio Haaglanden door Vermeulen IM geleverd wordt, om de veiligheid rondom het plaats van het incident te vergroten.
Video: Ruben van Essen
Foto’s: Dejan Jeremic
Rotterdam – Direct nadat de weginspecteur in dienst kwam, is hij gebeld voor een pechgeval vlak na de afrit Rotterdam – Doenkade. Hier stond een kleine blauwe personenauto gevaarlijk op de vluchtstrook. De berger heeft de eerste paar minuten het pechgeval beveiligd en dit is overgenomen door de weginspecteur, waarna de berger de personenauto kon weghalen. Deze is naar de eerste parkeermogelijkheid weggesleept op kosten van Rijkswaterstaat. Daar is verder overlegd waar de auto heen kan.
Waddinxveen – Tijdens de surveillance over het snelwegennet in de Randstad komt de weginspecteur een veilig geparkeerd pechgeval tegen op de A12. Om hen na het banden wisselen veilig de rijbaan op te helpen, blijft de weginspecteur even ter plaatse.
Voorburg – Ook wordt er tijdens de surveillance een losse spandband aangetroffen tussen rijstrook één en twee. Na telefonisch contact met de verkeerscentrale in Rhoon werd rijstrook twee afgekruist. Hierna kon de weginspecteur zijn voertuig ‘veilig’ op de rijbaan stilzetten om de spanband weg te halen. Nog geen minuut na het afkruisen van de rijbaan is deze alweer vrij gemaakt.
Den Haag – Net na de spits werd er op de A13 bij Den Haag een ongeval aangetroffen. Omdat een van de betrokken partijen een militair voertuig betrof is de Koninklijke Marechaussee ter plaatse gekomen om het ongeval administratief af te handelen. De weginspecteur komt toevallig dit ongeval tegen tijdens de surveillance en help hierbij in de afhandeling en neemt de beveiliging over van de Marechaussee.