In deze reportage presenteren wij bergingsbedrijf Vreugdenhil uit Den Hoorn. Hierin laten wij u zien wat Vreugdenhil in onze regio voor werkzaamheden uitvoert.
U heeft ze vast wel eens ergens bezig gezien. De grote gele bergingsvrachtwagens die alle voorkomende motorvoertuigen met schade en pech ‘wegslepen’ of ter plaatse repareren. In 1954 is Bergingsbedrijf Vreugdenhil opgericht opgericht in De Lier. Tegenwoordig is het bedrijf gevestigd in de HarnaschPolder bij Den Hoorn ZH en is door de professionele werkwijze een begrip in de regio Westland, Haaglanden, Hollands-Midden en Rotterdam-Rijnmond.
Vreugdenhil is gespecialiseerd in autoberging, vrachtwagen- en busberging, autotransport, pechhulp en accuservice. Om deze diensten goed uit te kunnen voeren heeft Vreugdenhil een zeer divers wagenpark en medewerkers die allemaal tot bergingsspecialist zijn opgeleid en die een autotechnische- en pechhulpopleiding hebben gevolgd. In deze reportage besteden wij aandacht aan de organisatie en aan werkzaamheden die de meesten van u niet eerder hebben gezien.
Vreugdenhil Berging is gevestigd op het Vrij-Harnasch in Den Hoorn ZH, Leiden en Barendrecht. De vestiging in Den Hoorn ZH huisvest de centrale aansturing en administratie. Hier is ook de planning gevestigd. De planning regelt alle logistieke zaken zoals het beantwoorden van binnenkomende schade- en/of pechmeldingen en het uitgeven van schade- en/of pechmeldingen aan de bergers op straat. Maar hier worden ook andere zaken geregeld, zoals het innemen van vervangend vervoer, het betalen van stallingskosten en het teruggeven van gestalde voertuigen. Op het terrein zijn meerdere stallingen aanwezig. Zo is er een bewaakte stalling aanwezig waar in beslag genomen voertuigen voor Belastingdiensten, Politie en deurwaarders worden gestald. Op alle vestigingen staan voertuigen gereed die als vervangend vervoer worden ingezet als de eigenaar van het afgesleepte voertuig daarvoor verzekerd is. Ook is er op alle vestigingen een werkplaats waar kleine reparaties uitgevoerd kunnen worden.
Elke dienst start op één van de vestigingen. De bergingsvoertuigen voeren doortransport uit van voertuigen die in de opslag staan en naar een garage of schadebedrijf gebracht moeten worden. De centrale planning zorgt voor een optimale spreiding van de bergingsvoertuigen in de regio. Het dichtstbijzijnde geschikte voertuig wordt naar een melding gestuurd om aanrijtijden kort te houden. Als er bijvoorbeeld een vrachtwagen in een sloot is gereden kan deze niet geborgen worden door een lichte bergingswagen.
En ook omgekeerd: een zwaar bergingsvoertuig is niet geschikt om een in beslag genomen voertuig uit een fileparkeerplaats te slepen. Daarom heeft Vreugdenhil verschillende speciaal ingerichte vrachtwagens rijden. De meeste vrachtwagens zijn ingericht met een zogenaamde ‘platte bak’. Hierop kunnen motorvoertuigen tot 3500 kg worden getransporteerd.
Om een voertuig gemakkelijk op de platte bak te krijgen zijn diverse hulpmiddelen op de bergingsvrachtwagen gemonteerd. Zo zit er op alle een wagens hydraulische lier en zijn ze voorzien van een afstandsbediening om de installatie veilig te bedienen.
Sommige bergingswagens zijn ook ingericht met een ‘lepel’ achterop het voertuig. Hierin kan een tweede voertuig worden gehangen. Naast deze ‘platte bakken’ heeft Vreugdenhil ook meerdere lepelvoertuigen in dienst. Deze voertuigen hebben geen platte bak maar hebben alleen een lepel achterop. Hierdoor zijn deze kleiner en veel wendbaarder. Daardoor worden ze veel ingezet in smalle straatjes en bij grachten. Vreugdenhil beschikt over twee zware bergingsvrachtwagens en een 6×6 telekraan.
Deze worden gebruikt voor het bergen en transporteren van motorvoertuigen die zwaarder zijn dan 3500 kg.
Omdat een zware berging niet elke dag voorkomt wordt er pas met deze vrachtwagens uitgereden als er een daadwerkelijk incident is. Onder een incident waarbij zware bergingwagens benodigd zijn, wordt verstaan: het bergen van gestrande en/of bij ongevallen betrokken en beschadigde vrachtauto’s en vrachtautocombinaties en hun lading, autobussen en touringcars. Bovendien zijn zij gespecialiseerd in het optreden bij grote calamiteiten. De bergers die deze zware bergingen mogen uitvoeren hebben naast hun certificaat chauffeur lichte berging, ook een certificaat zware berging gehaald. Deze extra certificering is nodig omdat het werken met grote, zware vrachtwagens en bussen ook een groter risico vormt en veel vakkennis en ervaring vereist. De gewichten en afmetingen zijn groter en het weer verplaatsbaar maken van een vrachtwagen of bus is een grotere uitdaging dan bij een normale personenauto. Hiervoor is dus extra kennis en ervaring benodigd.
Om alle werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren wordt er bij een zware berging altijd met minimaal 2 bergers gewerkt. Bij grote incidenten kan er een derde berger ter plaatse komen die de functie van bergingscoördinator op zich neemt. Deze bergingscoördinator stelt samen met de bergingsspecialisten een bergingsplan op en is aanspreekpunt voor de wegbeheerder en politie en zal altijd overzicht bewaren om te zorgen dat alle werkzaamheden veilig verlopen.
De werkzaamheden van een bergingsbedrijf worden uitgevoerd in opdracht van alarmcentrales, wegbeheerders, verzekeraars en leasemaatschappijen. Wanneer u schade heeft, belt u het nummer van uw verzekeraar dat op uw groene kaart staat. Ongeacht de plek waar u staat, hoe u verzekerd bent en wat het probleem is, er komt altijd een bergingsbedrijf om u te helpen. Check uw polisvoorwaarden eens zodat u weet wie u kunt bellen in geval van nood en wat er wel en niet gedekt is. Indien u geen dekking van een verzekeraar hebt, omdat u bijvoorbeeld niet op de openbare weg staat, kunt u rechtstreeks contact met een bergingsbedrijf opnemen. De kosten van de hulpverlening worden in dat geval aan u doorbelast. Voor hulp bij pech dient u zich apart te verzekeren of lid te zijn van een hulpdienst.
Video Ruben van Essen, Foto’s Dejan Jeremic
Den Hoorn – Al vroeg in de morgen komt er een telefoontje binnen bij de planning van Vreugdenhil. Op de Rijksstraatweg is na een verkeerd ingeschatte uitwijkmanoeuvre een graafmachine te water geraakt. De chauffeur heeft de cabine zonder kleerscheuren kunnen verlaten, maar stond er in deze alleen voor. De tegemoetkomende partij heeft niet gezien dat de graafmachine te water ging en reed door. Bij de schouwing van het ongeval is meteen opgeschaald naar een tweede bergingsvoertuig. Omdat dit een zware bergingsklus is, zijn ook meerdere bergers ter plaatse gekomen om hand- en spandiensten te verrichten. Met twee lieren is de graafmachine eerst uit het water getrokken. Toen deze eenmaal ‘voet aan vaste wal had’ is deze met twee kranen volledig op het droge geholpen en per dieplader afgevoerd.
Maassluis – Op de Deltaweg had een bestuurder na een gezellig avondje zijn sleutels in zijn voertuig had laten liggen. Toen de bestuurder weer bij zijn voertuig kwam kon deze er niet meer in. De volgende ochtend is Vreugdenhil gebeld om de sleutels uit het voertuig te halen. Door middel van hefkussentjes en speciaal gereedschap is er een opening gemaakt tussen de deur en het chassis. Hier kan een klein metalen staafje doorheen waar de sleutel mee gepakt kan worden. Helaas was de sleutelbos te groot om door de beperkte ruimte tussen deur en chassis te passen. Daarom werd geprobeerd om het autoslot open te maken. Na een paar hengelpogingen lukt het om de auto open te maken en de sleutels eruit te pakken.
Rotterdam – Ook op Rotterdam/The Hague Airport zijn de gele kleuren van Vreugenhil te zien. In de parkeergarage van het vliegveld stond een Smart met een lege accu. Deze Smart kon eenvoudig door middel van een accustarter weer gestart worden. Zo kon men alsnog met de auto naar de beoogde bestemming komen.
Den Haag/Scheveningen – In de Tweede Binnenhaven was een bestuurster van een grijze auto vergeten de handrem op de auto te zetten of de auto in de versnelling te laten staan. Gelukkig waren de wielen van de auto ingedraaid.
Als dat niet het geval was, had deze Opel uit het water kunnen worden gevist. Helaas is er bij het wegrollen wel schade ontstaan aan het voertuig. Deze auto is door Vreugenhil in depot gezet, omdat op dit tijdstip garages en schadebedrijven gesloten zijn. De eerstvolgende werkdag is de auto in overleg met de eigenaar naar een schadebedrijf getransporteerd waar deze gerepareerd zal worden. Deze activiteit heeft “doortransport” of “2e behandeling” en wordt door de verzekering vergoed.
Den Haag/Laak – Met de auto uit Scheveningen nog op de bak worden we opgeroepen dat er aan de Oudemansstraat een in beslag genomen auto opgehaald kan worden. Daar treffen we de Belastingdienst van Den Haag aan, die een voertuig in beslag heeft genomen omdat de eigenaar nog schulden open heeft staan. Net als de auto wordt meegenomen komt de eigenaar aanlopen die verhaal komt halen. Na een goed gesprek met de Belastingdienst worden de sleutels overhandigd en kan de auto alsnog mee naar de vestiging in Den Hoorn. Als de schulden na 30 dagen nog niet zijn betaald, worden de auto via een veilig verkocht.